rozwiń dodatkowe menu
KIERUNEK
ZDROWIE PUBLICZNE / WZPB STUDIA II STOPNIA, NIESTACJONARNE
  • LISTA RANKINGOWA
  • OPIS I CHARAKTERYSTYKA KIERUNKU
  • PODSTAWA PRZYJĘCIA
  • ZASADY REKRUTACJI
  • CUDZOZIEMCY
  • TERMINARZ REKRUTACJI
  • OPŁATA REKRUTACYJNA I INNE OPŁATY
  • WPIS NA STUDIA - DOKUMENTY
  • BADANIA LEKARSKIE
  • LIMITY PRZYJĘĆ I PROGI PUNKTOWE
  • KOMUNIKATY KOMISJI REKRUTACYJNEJ
  • DANE KONTAKTOWE
  • FAQ

LISTA RANKINGOWA

Terminy ogłoszenia list rankingowych wraz z terminem składania dokumentów:

 

II nabór I lista rankingowa

II nabór I lista rankingowa 20.09.2023 przyjmowanie dokumentów 21.09-22.09.2023; dostarczenie badań lekarskich do 28.09.2023

 

I Lista rankingowa

I lista rankingowa 09.08.2023 przyjmowanie dokumentów 16.08-18.08.2023; dostarczenie badań lekarskich do 06.09.2023

 

 

 

 

OPIS I CHARAKTERYSTYKA KIERUNKU

ZDROWIE PUBLICZNE  - studia II stopnia - niestacjonarne

Limit miejsc w roku akademickim 2023/2024: 24 miejsca

Jak długo trwają studia:   4 semestry

Gdzie i jak są realizowane zajęcia:

Zajęcia odbywać się będą w formie wykładów, seminariów i ćwiczeń, w tym ćwiczeń praktycznych w laboratoriach i pracowniach kształcenia kierunkowego pod nadzorem wykładowcy oraz praktyk zawodowych.

Wykłady i ćwiczenia będą się odbywać w bardzo dobrze przygotowanych salach wykładowych i pracowniach kierunkowych, dysponujących nowoczesnym wyposażeniem dydaktycznym i multimedialnym.

Charakterystyka kierunku:

Studia drugiego stopnia (uzupełniające studia magisterskie) na kierunku Zdrowie Publiczne adresowane są do osób posiadających ukończone co najmniej studia licencjackie. Program studiów skonstruowany jest w taki sposób, aby zapewnić absolwentom możliwość uzyskania poszerzonej, interdyscyplinarnej wiedzy z obszaru nauk o zdrowiu oraz kompetencje niezbędne do skutecznego uczestniczenia w rozwiązywaniu zróżnicowanych problemów zdrowotnych. Szczególny nacisk kładziony jest na rozpoznawanie zależności oraz uwarunkowań zachodzących i wpływających na stan zdrowia ludzi i społeczności, w powiązaniu z demograficznymi, ekonomicznymi, kulturowymi, epidemiologicznymi zmianami zachodzącymi w otaczającym środowisku oraz umiejętność sprawnego nimi zarządzania. Studenci mają możliwość wyboru jednej z czterech specjalności:

  1. Bezpieczeństwo i higiena pracy
  2. Menedżer ochrony zdrowia
  3. Koordynator w opiece onkologicznej
  4. Zdrowie środowiskowe i profilaktyka chorób środowiskowozależnych

Każda ze specjalności daje absolwentom unikatowy pakiet kompetencji pozwalających wykonywać poszukiwane na rynku pracy zawody, bezpośrednio powiązane z funkcjonowaniem systemu ochrony zdrowia, a także z innymi sektorami gospodarki i administracji publicznej. Specjalność bezpieczeństwo i higiena pracy daje pełne kwalifikacje i formalne podstawy do praktykowania zawodu inspektora BHP.

Program kształcenia studentów wszystkich specjalności, podobnie jak w przypadku studiów I stopnia, został przygotowany w oparciu o wytyczne dotyczące kompetencji kluczowych w zdrowiu publicznym opracowane przez ASPHER (Stowarzyszenie Szkół Zdrowia Publicznego Regionu Europejskiego) oraz Światową Organizację Zdrowia (A. Foldspang, C.A. Birt, R. Otok (eds.), ASPHER’S European list of core competences for the public health professional. 5th edition. Association of Schools of Public Health in the European Region, Brussels 2018). Tym samym zgodny jest z międzynarodowymi standardami realizowanymi w najlepszych ośrodkach akademickich Europy. Całość programu zorganizowana została w 7 głównych modułów obejmujących wszystkie przedmioty ujęte w programie. Sześć spośród nich odpowiada kategoriom kompetencji kluczowych ASPHER/WHO, zaś siódmy obejmuje przedmioty specjalnościowe i wybieralne, w tym – praktyki wakacyjne. Program uzupełniony jest o wymagany przepisami prawa lektorat z języka angielskiego, natomiast dodatkowe podniesienie kompetencji językowych studentów, szczególnie w zakresie nomenklatury charakterystycznej dla nauk o zdrowiu i zdrowia publicznego, zapewnia realizacja jednego z przedmiotów podstawowych w języku angielskim (międzynarodowe problemy zdrowia).

Zgodność ze standardami międzynarodowymi, a także wysoka jakość kształcenia na kierunku zdrowie publiczne potwierdzone zostały certyfikatem akredytacji APHEA, którą nasz kierunek uzyskał jako pierwsza uczelnia w Polsce.

SPECJALNOŚĆ BEZPIECZEŃSTWO I HIGIENA PRACY

Koncepcja kształcenia w zakresie specjalności bezpieczeństwo i higieny pracy na studiach II-go stopnia koncentruje się na zdobywaniu wiedzy i umiejętności niezbędnych do pracy zawodowej Inspektora BHP. Uwzględnia także specyficzne dla regionu relacje społeczno-gospodarcze oraz potrzeby i oczekiwania lokalnego i regionalnego rynku pracy. Studia II stopnia stanowią uzupełnienie już posiadanej wiedzy w zakresie BHP. W ramach realizowanych przedmiotów poza standardowymi modułami tj. ocena czynników występujących na stanowiskach pracy, ocena ryzyka zawodowego, analiza wypadków i chorób zawodowych, studenci zdobywają wiedzę z zakresu ochrony radiologicznej czy toksykologii przemysłowej. Niezależnie od ukończonego kierunku w ramach studiów I stopnia (licencjackich lub inżynierskich) studia II stopnia w ramach specjalności bezpieczeństwo i higiena pracy dają pełne kwalifikacje i formalne podstawy do zatrudnienia w służbie BHP, w charakterze inspektorów i specjalistów ds. BHP (Dz.U. 2004 nr 246 poz. 2468). Ponadto, studia te nadają również pracodawcom uprawnienia do pełnienia roli inspektora BHP w swoim przedsiębiorstwie, bez względu na numer PKD działalności. Rozszerzony program studiów zapewnia także bardzo dobre przygotowanie do prowadzenia własnej działalności świadczącej usługi związane z BHP.

SPECJALNOŚĆ MENEDŻER OCHRONY ZDROWIA

Specjalność menedżer w ochronie zdrowia odpowiada na potrzebę zwiększenia efektywności funkcjonowania podmiotów leczniczych oraz organizacji opieki zdrowotnej. W trakcie studiów przekazywane są wiedza i umiejętności w zakresie: organizacji i zarządzania w ochronie zdrowia, nowoczesnych technologii i innowacji w systemach opieki zdrowotnej, prowadzenia działalności gospodarczej, zarządzania personelem medycznym, które są niezbędne do podejmowania ważnych decyzji oraz przestrzegania zasad i standardów podmiotów leczniczych. Zdobyte kwalifikacje umożliwią zatrudnienie absolwenta na różnych stanowiskach w  podmiotach leczniczych, jak również w państwowej oraz samorządowej administracji publicznej (Narodowy Fundusz Zdrowia, urzędy marszałkowskie, urzędy miejskie). Ponadto menedżerowie opieki zdrowotnej mogą znaleźć zatrudnienie w przedsiębiorstwach farmaceutycznych, firmach informatycznych zajmujących się e-zdrowiem oraz zakładach ubezpieczeniowych.

SPECJALNOŚĆ KOORDYNATOR W OPIECE ONKOLOGICZNEJ

Studia drugiego stopnia o specjalności koordynator w opiece onkologicznej w ramach kierunku Zdrowie Publiczne mają za zadanie przygotować wysokiej klasy specjalistów, których zadaniem będzie organizowanie i koordynowanie procesu diagnostyczno-leczniczego chorych na chorobę nowotworową. Studenci niniejszej specjalności nabędą umiejętności praktycznego wykorzystania nabytej wiedzy na stanowiskach koordynatora w opiece onkologicznej w jednostkach ochrony zdrowia, które prowadzą diagnostykę i leczenie chorych onkologicznych, ale również w Narodowym Funduszu Zdrowia. Będą, poza tym zajmować się dokumentacją dotyczącą tych chorych jak sprawozdawczość do Krajowego Rejestru Nowotworowego czy wypełnianiem kart Diagnostyki i Leczenia Onkologicznego (DILO). Poza tym będą organizować i koordynować zebrania konsylium lekarskiego podejmującego decyzje dotyczące dalszego postępowania z chorymi. Celem specjalności koordynator w opiece onkologicznej jest również przygotowanie studentów do pełnienia przyszłych ról zawodowych. Cel ten zostanie osiągnięty dzięki praktycznej nauce dotyczącej zagadnień onkologicznych.

SPECJALNOŚĆ ZDROWIE ŚRODOWISKOWE I PROFILAKTYKA CHORÓB ŚRODOWISKOWOZALEŻNYCH

Specjalność zdrowie środowiskowe i profilaktyka chorób środowiskowozależnych stanowi odpowiedź na konieczność kształcenia przyszłych specjalistów posiadających wiedzę i kompetencje w zakresie środowiskowych zagrożeń zdrowia XXI wieku, rozpoznanych i zdefiniowanych przez naukę czynników ryzyka zdrowia występujących w środowisku bytowania człowieka oraz związków przyczynowo-skutkowych pomiędzy narażeniem na negatywne czynniki środowiskowe, a stanem zdrowia populacji. W ramach specjalności przekazywane są wiedza i umiejętności niezbędne do wdrażania zapisów jednego z najważniejszych dokumentów w obszarze zdrowia publicznego - Narodowego Programu Zdrowia, którego założeniem jest realizacja działań ukierunkowanych na skuteczne zapobieganie chorobom i podnoszenie potencjału zdrowia obywateli, oraz w którym jeden z celów operacyjnych dotyczy „Zdrowia środowiskowego i chorób zakaźnych”. W ramach specjalności zdrowie środowiskowe i profilaktyka chorób środowiskowozależnych część zajęć praktycznych realizowanych jest w akredytowanym przez Polskie Centrum Akredytacji Laboratorium Analitycznym Katedry Zdrowia Środowiskowego. Zdobyte kwalifikacje umożliwiają zatrudnienie absolwenta w jednostkach nadzoru sanitarno-epidemiologicznego, jednostkach administracji publicznej ds. zdrowia publicznego, jednostkach Państwowej Inspekcji Sanitarnej oraz Państwowej Inspekcji Ochrony Środowiska, instytutach naukowo-badawczych. Ponadto uzyskaną wiedzę i umiejętności absolwenci mogą wykorzystać w każdej instytucji, której celem jest zbieranie, analiza i interpretacja danych medycznych i środowiskowych.

A co po studiach?

Absolwent kierunku zdrowie publiczne:

  • posiada wiedzę interdyscyplinarną z zakresu nauk społecznych oraz nauk medycznych, rozumie podstawowe problemy zdrowia publicznego, systemy opieki zdrowotnej oraz polityki zdrowotnej Polski i krajów Unii Europejskiej. Zna język obcy na poziomie biegłości B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego Rady Europy oraz posługuje się językiem specjalistycznym z zakresu nauk społecznych i medycznych,

posiada umiejętności w zakresie:

  • rozpoznawania biologicznych i środowiskowych uwarunkowań zdrowia człowieka, zbiorowości ludzi oraz wzajemnych relacji między nimi,
  • rozpoznawania biologicznych, środowiskowych, demograficznych, społecznych i psychologicznych zagrożeń zdrowia zbiorowości ludzi,
  • realizowania ustawowych kontroli i ocen stanu sanitarno-epidemiologicznego społeczeństwa i środowiska na szczeblu regionalnym,
  • komunikowania wyników ocen stanu sanitarno-epidemiologicznego jednostkom nadrzędnym,
  • gromadzenia danych o sytuacji zdrowotnej zbiorowości,
  • realizowania programów dotyczących profilaktyki oraz opieki i rehabilitacji psychospołecznej,
  • wdrażania i koordynowania programów oświaty zdrowotnej i promocji zdrowia,
  • gromadzenia danych dotyczących ekonomiki i zarządzania ochroną zdrowia w środowisku lokalnym oraz korzystania z fachowego piśmiennictwa obcojęzycznego.
  • posiada kompetencje społeczne do:
  • zajmowania wykonawczych stanowisk w zakładach opieki zdrowotnej,
  • realizowania świadczeń zdrowotnych i pełnienia różnorodnych funkcji związanych z promocją i ochroną zdrowia w instytucjach państwowych, samorządowych, społecznych i prywatnych.
  • Absolwent kierunku zdrowie publiczne, specjalność Ratownictwo Specjalistyczne uzyskuje wiedzę i zdobywa umiejętności pozwalające na zatrudnienie w następujących jednostkach:
  • Jednostki organizacyjne (CPR,) Ratownictwa Medycznego szczebla powiatowego i wojewódzkiego .
  • Jednostki szczebla wojewódzkiego i centralnego PSP, .
  • Specjalistyczne i podstawowa grupy ratownictwa górskiego, wodnego (GOPR, WOPR)
  • Jednostki administracji publicznej (Centra zarządzania kryzysowego), w których szacuje się potrzeby służb i wyznacza się strategię działań ratunkowych, oraz opracowuje programy ich monitorowania i ewaluacji.
  1. Absolwent kierunku zdrowie publiczne, specjalność Zdrowie Środowiskowe i Profilaktyka Chorób Środowiskowozależnych, uzyskuje wiedzę i zdobywa umiejętności pozwalające na zatrudnienie w następujących jednostkach:
  • Powiatowe i Wojewódzkie Stacje Sanitarno-Epidemiologiczne.
  • Placówki ochrony zdrowia (poradnie specjalistyczne i podstawowa opieka zdrowotna).
  • Kuratoria oświaty i wychowania oraz inne placówki oświatowe.
  • Państwowa Inspekcja Sanitarna.
  • Państwowa Inspekcja Ochrony Środowiska.
  • Administracji publicznej nadzorującej pracę jednostek ochrony zdrowia i środowiska.
  • Jednostki administracji, w których prowadzone są programy profilaktyczne.
  • Instytuty naukowo-badawcze.

 

 

Kierunek realizowany jest przez:

Wydział Zdrowia Publicznego w Bytomiu 

ul. Piekarska 18, 41-902 Bytom

Adres poczty elektronicznej: dziekanatwzp@sum.edu.pl

Telefon: (+48 32) 32 397 65 26

PODSTAWA PRZYJĘCIA

O przyjęcie na studia mogą ubiegać się kandydaci posiadający tytuł licencjata, inżyniera, magistra lub równorzędny dowolnego kierunku studiów. Przyjęcia kandydatów odbywać się będą na podstawie średniej ocen uzyskanej z przebiegu ukończonych studiów.

O kolejności umieszczenia na liście rankingowej decydować będzie liczba punktów uzyskanych w postępowaniu kwalifikacyjnym.

 

Warunki i tryb rekrutacji oraz formy studiów na poszczególnych kierunkach w Śląskim Uniwersytecie Medycznym w Katowicach w roku akademickim 2023/2024 określa Uchwała Nr 45/2022 z dnia 29 czerwca 2022 r  z póź. zm. Senatu Śląskiego Uniwersytetu Medycznego w Katowicach w sprawie warunków, trybu oraz terminów rozpoczęcia i zakończenia rekrutacji na poszczególne kierunki studiów prowadzone w języku polskim, w Śląskim Uniwersytecie Medycznym w Katowicach, na rok akademicki 2023/2024.

Warunki, tryb oraz terminy rozpoczęcia i zakończenia rekrutacji na rok 2023/2024

Szczegółowe kryteria przyjęć na poszczególnych kierunkach 2023/2024

ZASADY REKRUTACJI

Szczegółowe zasady rekrutacji określa Uchwała Nr 45/2022 z późn. zm. z poźn. zm. z dnia 29 czerwca 2022 r. Senatu Śląskiego Uniwersytetu Medycznego w Katowicach w sprawie warunków, trybu oraz terminów rozpoczęcia i zakończenia rekrutacji na poszczególne kierunki studiów prowadzone w języku polskim, w Śląskim Uniwersytecie Medycznym w Katowicach, na rok akademicki 2023/2024.

Załącznik Nr 1 - Warunki, tryb oraz terminy rozpoczęcia i zakończenia rekrutacji na rok 2023/2024

Załącznik Nr 2 - Szczegółowe kryteria przyjęć na poszczególnych kierunkach 2023/2024

 

Wszystkie informacje związane z przebiegiem postępowania rekrutacyjnego (w tym terminy rekrutacji, pierwsze oraz ewentualne kolejne listy rankingowe) będą dostępne po zalogowaniu się przez kandydata na swoje konto w elektronicznym systemie rekrutacji oraz na stronie internetowej Uczelni (https://kandydat.sum.edu.pl).

Do postępowania kwalifikacyjnego na I rok studiów w Śląskim Uniwersytecie Medycznym w Katowicach, może być dopuszczona osoba, która:

  • posiada świadectwo dojrzałości uzyskane w trybie nowej matury, albo świadectwo dojrzałości uzyskane w trybie starej matury (wraz z zaświadczeniem o wynikach egzaminu maturalnego, o którym mowa w art. 44zzp ustawy o systemie oświaty – dotyczy kandydatów na kierunki studiów na które zaświadczenie jest wymagane), albo dyplom IB, albo dyplom EB albo świadectwo maturalne uzyskane za granicą, uprawniające do ubiegania się o przyjęcie na studia wyższe,
  • dyplom ukończenia studiów,
  • zarejestrowała się w terminie wyznaczonym przez Uczelnię w systemie internetowej rejestracji kandydatów,
  • dokonała wpłaty opłaty rekrutacyjnej w terminie wyznaczonym przez Uczelnię, w wysokości ustalonej przez Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego, podanej do publicznej wiadomości na stronie internetowej Uczelni.

Kandydaci, którzy nie wprowadzą wyników w wyznaczonym terminie, nie będą uczestniczyli w dalszym toku postępowania rekrutacyjnego.

Kandydaci zobowiązani są do zapoznawania się na bieżąco z informacjami podawanymi przez Uczelnię, pod rygorem negatywnych skutków dla kandydata.

O kolejności umieszczania na liście rankingowej decydować będzie suma punktów uzyskana w postępowaniu kwalifikacyjnym.

Listy osób przyjętych na studia na poszczególne kierunki sporządzone zostaną spośród kandydatów, którzy uzyskali najwyższą punktację mieszczącą się w przyznanych limitach lub spełnili inne warunki rekrutacji i w terminie złożyli komplet wymaganych dokumentów.

Jeżeli więcej niż jeden kandydat uzyska najmniejszą liczbę punktów kwalifikujących do przyjęcia na dany kierunek, a przyjęcie wszystkich takich kandydatów spowodowałoby przekroczenie limitu miejsc ustalonego przez Rektora, Uczelnia zastrzega sobie prawo przyjęcia mniejszej niż limit liczby osób.

Liczbę punktów warunkujących przyjęcie na studia, jak również obniżenie liczby punktów w przypadku niewyczerpania limitu miejsc, określa Uczelniana Komisja Rekrutacyjna.

Warunkiem przyjęcia na I rok studiów jest uzyskanie lokaty na liście rankingowej, mieszczącej się w limicie przyjęć na dany kierunek i formę studiów oraz złożenie pisemnej deklaracji podjęcia studiów (tzw. wpisu na I rok) na danym kierunku w terminie wskazanym przez  Komisję, wraz z wymaganymi dokumentami (wykaz dokumentów znajduję się w zakładce - Wpis na studia - Dokumenty)

Niezłożenie deklaracji oraz wymaganych dokumentów w terminie wyznaczonym przez Uczelnię jest równoznaczne z rezygnacją podjęcia studiów i powoduje skreślenie z listy rankingowej.

W przypadku rozbieżności pomiędzy treścią złożonych przez kandydata dokumentów a danymi wprowadzonymi przez kandydata w ramach rejestracji elektronicznej, uwzględnia się dane wynikające z treści dokumentów, przy czym skutki tej rozbieżności obciążają kandydata w ten sposób, że nie może to powodować ujęcia kandydata na liście rankingowej już opublikowanej.

Kandydaci, którzy nie zostali zakwalifikowani do przyjęcia w kolejnych listach rankingowych z powodu wyczerpania limitu miejsc, stanowią grupę rezerwową na dany kierunek i formę studiów. W przypadku skreślenia kandydata z listy rankingowej i zwolnienia miejsca na liście przyjętych, osoby z listy rezerwowej mogą zostać zakwalifikowane do przyjęcia na studia zgodnie z kolejnością umieszczenia na liście rankingowej, wynikającą z sumy punktów uzyskanej w postępowaniu kwalifikacyjnym lub w wyniku spełnienia innych wymaganych kryteriów.

Kandydaci na studia mają możliwość brania udziału w postępowaniu kwalifikacyjnym na dowolną liczbę kierunków studiów jednocześnie.

Kandydat, który został zakwalifikowany do przyjęcia na kilka kierunków studiów może zostać przyjęty tylko na jeden wybrany kierunek studiów rozpoczynający się w roku akademickim 2023/2024. 

Osoby studiujące na danym kierunku studiów stacjonarnych w SUM, nie mogą aplikować na ten sam kierunek studiów stacjonarnych.

Po zakończeniu procesu rejestracji elektronicznej, w przypadku uzyskania niewystarczającej liczby punktów do przyjęcia na dany kierunek,  nie będzie możliwa zmiana kierunku studiów na inny kierunek w Uczelni nawet wówczas, gdy uzyskana przez kandydata liczba punktów byłaby większa od minimalnej liczby punktów wymaganych na innym kierunku.

 

 

CUDZOZIEMCY

Cudzoziemcy mogą być przyjmowani na studia jeżeli legitymują się dyplomem, który uprawnia do podjęcia studiów wyższych w kraju, w którym został wydany. Świadectwa oraz inne dokumenty potwierdzające uzyskanie wykształcenia w zagranicznych systemach oświaty mogą być uznane w Polsce z mocy prawa lub przez kuratora oświaty w wyniku postępowania administracyjnego.

Cudzoziemcy mogą zostać przyjęci na studia II stopnia legitymując się dyplomem studiów I stopnia lub innym dokumentem, który uprawnia do kontynuacji kształcenia na odpowiednim poziomie.

 

Cudzoziemcy mogą podejmować i odbywać studia, na podstawie:

1)   umów międzynarodowych, na zasadach określonych w tych umowach;

2)   umów zawieranych z podmiotami zagranicznymi przez uczelnie, na zasadach określonych w tych umowach;

3)   decyzji ministra;

4)   decyzji dyrektora NAWA w odniesieniu do jej stypendystów;

5)   decyzji dyrektora NCN o przyznaniu środków finansowych na realizację badań podstawowych w formie projektu badawczego, stażu lub stypendium, zakwalifikowanych do finansowania w drodze konkursu;

6)   decyzji administracyjnej rektora, dyrektora instytutu PAN, dyrektora instytutu badawczego lub dyrektora instytutu międzynarodowego.

 

LEGALIZACJA/ APOSTILLE

Legalizacja zagranicznych dokumentów o wykształceniu (świadectwa ukończenia szkoły średniej i dyplomy ukończenia studiów wyższych) – jest potwierdzeniem formalnej zgodności dokumentu z prawem miejsca jego wystawienia albo autentyczności podpisów i pieczęci umieszczonych na dokumencie.

Jeśli państwo, w którym wydano dokument, nie jest stroną Konwencji Haskiej (Konwencji znoszącej wymóg legalizacji zagranicznych dokumentów urzędowych, sporządzonej w Hadze dnia 5 października 1961 r.), wtedy legalizacji dokonuje polska placówka konsularna w tym państwie (właściwa dla danego kraju).

Jeżeli jesteś posiadaczem dokumentu wydanego w jednym z wymienionych poniżej krajów powinieneś zalegalizować je w polskiej placówce dyplomatycznej właściwej dla danego kraju:

Afganistan, Algieria, Angola, Arabia Saudyjska, Bangladesz, Benin, Bhutan, Boliwia, Brazylia, Chile, Chiny (z wyłączeniem Specjalnych Rejonów Administracyjnych: Hong Kong, Macao), Czad, Dominikana, Egipt, Etiopia, Filipiny, Gambia, Ghana, Gujana, Gwatemala, Haiti, Indonezja, Irak, Iran, Jamajka, Jemen, Jordania, Kambodża, Kamerun, Kanada, Katar, Kenia, Kongo, Korea Północna, Kuba, Kuwejt, Laos, Liban, Libia, Madagaskar, Malezja, Maroko, Mauretania, Mozambik, Nepal, Niger, Nigeria, Pakistan, Palestyna, Papua Nowa Gwinea, Republika Środkowoafrykańska, Rwanda, Senegal, Singapur, Somalia, Sri Lanka, Sudan, Syria, Taiwan, Tajlandia, Tanzania, Togo, Tunezja, Turkmenistan, Uganda, Wietnam, Wybrzeże Kości Słoniowej, Zambia, Zimbabwe, Zjednoczone Emiraty Arabskie.

Lista polskich placówek dyplomatycznych za granicą dostępna jest na stronie Ministerstwa Spraw Zagranicznych.

 

APOSTILLE

Jeśli państwo, w którym został wydany dokument, jest stroną Konwencji znoszącej wymóg legalizacji zagranicznych dokumentów urzędowych, sporządzonej w Hadze dnia 5 października 1961 r. (Dz. U. z 2005 r. Nr 112 , poz. 938), legalizacja dokumentu jest w tym państwie zastąpiona zaświadczeniem apostille dołączanym do dokumentu.

Jeżeli jesteś posiadaczem dokumentu wydanego w jednym z wymienionych poniżej krajów powinieneś skontaktować się z jedną z instytucji uprawnionych do wydania apostille:

Albania, Andora, Antigua i Barbuda, Argentyna, Armenia, Australia, Austria, Azerbejdżan, Bahamy, Bahrajn, Barbados, Belgia, Belize, Białoruś, Bośnia i Hercegowina, Botswana, Brunei, Bułgaria, Burundi, Chiny (Specjalne Rejony Administracyjne: Hong Kong, Macao), Chorwacja, Cypr, Czarnogóra, Czechy, Dania, Dominika, Dominikana, Ekwador, Estonia, Fidżi, Finlandia, Francja, Grecja, Grenada, Gruzja, Hiszpania, Holandia, Honduras, Indie, Irlandia, Islandia, Izrael, Japonia, Kazachstan, Kirgistan, Kolumbia, Korea (Republika Korei), Kostaryka, Lesotho, Liberia, Liechtenstein, Litwa, Luksemburg, Łotwa, Macedonia, Malawi, Malta, Mauritius, Meksyk, Mołdawia, Monako, Mongolia, Namibia, Niemcy, Nikaragua, Niue, Norwegia, Nowa Zelandia, Oman, Panama, Paragwaj, Peru, Portugalia, Republika Południowej Afryki, Republika Zielonego Przylądka, Rosja, Rumunia, Saint Kitts i Nevis, Saint Lucia, Saint Vincent i Grenadyny, Salwador, Samoa, San Marino, Serbia, Seszele, Słowacja, Słowenia, Stany Zjednoczone, Suazi, Surinam, Szwajcaria, Szwecja, Tadżykistan, Tonga, Trinidad i Tobago, Turcja, Ukraina, Urugwaj, Uzbekistan, Vanuatu, Wenezuela, Węgry, Wielka Brytania, Włochy, Wyspy Cooka, Wyspy Marshalla, Wyspy Świętego Tomasza i Książęca.

Listę wszystkich państw - stron konwencji oraz adresy instytucji wydających apostille można znaleźć na stroniehttp://www.hcch.net/index_en.php

 

Uchodźcy lub osoby znajdujące się pod ochroną uzupełniającą na terytorium Polski, a także osoby poszkodowane w wyniku kryzysów humanitarnych, które mają problemy ze skompletowaniem dokumentacji przebiegu kształcenia za granicą, mogą ubiegać się o potwierdzenie wykształcenia przez Mazowieckiego Kuratora Oświaty.

Dalsze informacje na temat zasad uznawania świadectw zagranicznych oraz postępowania prowadzonego przez kuratorów oświaty są dostępne na stronie Ministerstwa Edukacji i Nauki.

Szczegółowe informacje na temat uwierzytelniania dokumentów znajdują się rówież na stronie NAWA https://nawa.gov.pl/apostille-i-legalizacja

 

Kandydaci, legitymujący się świadectwem dojrzałości uzyskanym za granicą zobowiązani są  przedstawić następujące dokumenty:

  1. kserokopię świadectwa dojrzałości, potwierdzoną przez Uczelnianą Komsję Rekrutacyjną na podstawie okazanego do wglądu oryginału wraz z urzędowym tłumaczeniem na język polski,
  2. kserokopię dyplomu ukończenia studiów, potwierdzoną przez UKR na podstawie okazanego do wglądu oryginału wraz z urzędowym tłumaczeniem na język polski – w przypadku ubiegania się o przyjęcie na studia drugiego stopnia,
  3. poświadczenie w formie „apostille” - w przypadku, gdy dokument został wydany przez instytucję działającą w systemie edukacji państwa będącego stroną Konwencji Haskiej z dnia z dnia 5 października 1961 r., znoszącej wymóg legalizacji zagranicznych dokumentów urzędowych, wraz z urzędowym tłumaczeniem na język polski,
  4. zaświadczenie o uznaniu świadectwa lub dyplomu, o którym mowa w pkt a lub b - w przypadku dokumentu nieuznawanego w Polsce z mocy prawa lub wydanego w kraju, z którym Rzeczpospolita Polska nie zawarła umowy o wzajemnym uznawaniu dokumentów o wykształceniu oraz w przypadku dokumentu z kraju, z którym RP zawarła wyżej wymienioną umowę, ale dokument ten nie jest nią objęty, wraz z urzędowym tłumaczeniem na język polski,
  5. wizę lub kartę pobytu albo inny dokument uprawniający do pobytu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
  6. zaświadczenie lekarskie, stwierdzające brak przeciwwskazań do podjęcia studiów na wybranym kierunku i formie kształcenia,
  7. polisę ubezpieczeniową na wypadek choroby lub następstw nieszczęśliwych wypadków na okres kształcenia w Polsce albo Europejską Kartę Ubezpieczenia Zdrowotnego lub oświadczenie, że przystąpią do ubezpieczenia w Narodowym Funduszu Zdrowia niezwłocznie po rozpoczęciu kształcenia,
  8. podanie o przyjęcie na studia - wydrukowane z systemu rekrutacyjnego i podpisane.

 

Kandydaci – cudzoziemcy zobowiązani są przedstawić dokument potwierdzający znajomość języka polskiego tj.:

  • dokument potwierdzający ukończenie rocznego kursu przygotowawczego do podjęcia nauki w języku polskim w jednostkach wyznaczonych przez ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego, lub
  • certyfikat znajomości języka polskiego wydany przez placówkę uznaną przez Państwową Komisję ds. Poświadczania Znajomości Języka Polskiego jako Obcego, lub
  • oświadczenie potwierdzające, że przygotowanie oraz stopień znajomości języka polskiego przez kandydata pozwalają na podjęcie studiów w języku polskim.

 

Kandydaci, legitymujący się dyplomem uzyskanym za granicą mogą zostać zobowiązani do przedstawienia innych dokumentów wskazanych przez Uczelnianą Komisję Rekrutacyjną.

 

Przelicznik punktów z egzaminu dojrzałości zdawanego za granica dla poszczególnych krajów

 

FAQ 

Q:  Na jakich zasadach mogę studiować bezpłatnie?

A: Opłat za studia nie pobiera się od :

- cudzoziemca – obywatela państwa członkowskiego Unii Europejskiej, Konfederacji Szwajcarskiej lub państwa członkowskiego EFTA;

- cudzoziemca, któremu udzielono zezwolenia na pobyt stały, lub rezydenta długoterminowego Unii Europejskiej;

cudzoziemca, któremu udzielono zezwolenia na pobyt czasowy, w związku z okolicznościami, o których mowa w art. 159 ust. 1 lub art. 186 ust. 1 pkt 3 lub 4 ustawy z dnia 12 grudnia 2013 r. o cudzoziemcach (Dz. U. z 2020 r. poz. 35);

- cudzoziemca, który posiada status uchodźcy nadany w Rzeczpospolitej albo korzysta z ochrony czasowej albo ochrony uzupełniającej na terytorium rzeczypospolitej Polskiej;

- cudzoziemca, który posiada certyfikat poświadczający znajomość języka polskiego jako obcego, co najmniej na poziomie biegłości C1;

- posiadacza Karty Polaka lub osoby, której wydano decyzję w sprawie stwierdzenia polskiego pochodzenia;

- cudzoziemca będącego małżonkiem, wstępnym lub zstępnym obywatela Rzeczypospolitej Polskiej.

Q: Czy mogę brać udział w rekrutacji w przypadku uzyskania wyników z egzaminu maturalnego po zakończeniu elektronicznej rejestracji kandydatów w Śląskim Uniwersytecie Medycznym w Katowicach?

A:  Nie. Kandydat dokonuje rejestracji na wybrany kierunek studiów tylko i wyłącznie w wyznaczonym przez Uczelnianą Komisję Rekrutacyjną terminie.

Q:  Czy jest możliwość zakwaterowania w Domu Studenta?

A: Tak, istnieje taka możliwość. Więcej informacji znajduje się na stronie internetowej: https://student.sum.edu.pl/domy-studenta/

Q:  Czy można wysłać dokumenty pocztą?

A: Nie. Kandydat dokonuje wpisu  OSOBIŚCIE  lub przez ustanowionego pełnomocnika (pełnomocnictwo powinno być ustanowione do podejmowania czynności prawnych w imieniu kandydata.) Wzór pełnomocnictwa oraz dla kandydata niepełnoletniego Wzór pełnomocnictwa-kandydat niepełnoletni.

W przypadku braku możliwości dostarczenia dokumentów w wyznaczonym terminie, należy skontaktować się z Przewodniczącą Uczelnianej Komisji Rekrutacyjnej z prośbą o prolongatę terminu dostarczenia dokumentów.

Q: Czy można otrzymać zaświadczenie, że kandydat został przyjęty na studia?

A: Tak, zaświadczenie potwierdzające przyjęcie na studia w formie dokumentu wystawia Uczelniana Komisja Rekrutacyjna, w wersji dwujęzycznej: polsko - angielskiej.  

j: polsko - angielskiej.  

TERMINARZ REKRUTACJI

Postępowanie rekrutacyjne na studia w Uczelni rozpoczyna się 28 kwietnia 2023 roku i trwa do 29 września 2023 roku. 

Termin rejestracji elektronicznej dokonania opłaty rekrutacyjnej oraz uzupełnienia wyników

20.07.2023 - 04.08.2023 do godz. 12.00

Termin dokonania opłaty rekrutacyjnej uważa się za dotrzymany w przypadku wpływu środków na konto uczelni.

 

OPŁATA REKRUTACYJNA I INNE OPŁATY

Opłata za postępowanie rekrutacyjne związane z przyjęciem na studia w roku akademickim 2023/2024 wynosi 85,00 zł.

 

za wydanie legitymacji studenckiej 22 zł
za wydanie indeksu 4 zł
za wydanie dodatkowego odpisu: – dyplomu ukończenia studiów w języku obcym, – suplementu do dyplomu w języku obcym 20 zł
za wydanie duplikatu: – dyplomu ukończenia studiów, – suplementu do dyplomu 20 zł
za uwierzytelnienie dokumentów w związku z przebiegiem studiów, przeznaczonych do obrotu prawnego z zagranicą 26 zł

Za wydanie duplikatu elektronicznej legitymacji studenckiej lub indeksu pobiera się opłatę o połowę wyższą od opłaty za wydanie oryginału

• W przypadku kandydowania na kilka kierunków, a także różne formy i poziomy kształcenia w ramach kierunków, kandydat  wnosi stosowną wielokrotność opłaty rekrutacyjnej.

• Opłatę rekrutacyjną wnosi się osobiście w banku, drogą internetową (przelew elektroniczny) lub za pośrednictwem poczty za każde przystąpienie kandydata do postępowania kwalifikacyjnego.

• Opłata rekrutacyjna winna zostać dokonana wyłącznie na wygenerowane przez system elektronicznej rekrutacji konto. Każdej rejestracji na studia odpowiada jeden indywidualny dla każdego kandydata numer rachunku bankowego. Wpłat nie można więc dokonać łącznie, należy je wnosić oddzielnie dla każdej rejestracji.

• Termin dokonania opłaty uważa się za dotrzymany, w przypadku wpływu środków na rachunek bankowy uczelni. Opłata rekrutacyjna musi wpłynąć na konto Uczelni w terminie wskazanym w harmonogramie rekrutacji (liczy się data wpływu środków na konto).

• Rejestracja kandydata zostanie potwierdzona w momencie zaksięgowania opłaty rekrutacyjnej i wówczas status na koncie zmieni się na "zweryfikowany".

• Kandydaci, których opłata rekrutacyjna wpłynie na konto Uczelni po terminach elektronicznej rejestracji nie będą uczestniczyli w dalszym toku postępowania rekrutacyjnego.

• Opłata rekrutacyjna nie podlega zwrotowi, z wyłączeniem przypadku, gdy:

– kierunek studiów nie został uruchomiony,

– została wniesiona podwójna opłata za ten sam kierunek studiów,

– kandydat zrezygnował z uczestniczenia w procesie rekrutacyjnym przed zakończeniem procesu rejestracji elektronicznej

– kandydat podczas procesu rejestracji nie dokonał wyboru kierunku studiów, bądź nie uzupełnił punktów stanowiących podstawę przyjęcia na dany kierunek.

• Ewentualny zwrot opłaty rekrutacyjnej, następuje wyłącznie na pisemny wniosek kandydata, skierowany do Przewodniczącej Uczelnianej Komisji Rekrutacyjnejnej.

Podanie o zwrot opłaty rekrutacyjnej - wzór

Zapraszamy do zapoznania się z opłatami za studia: https://student.sum.edu.pl/oplaty-za-studia/

WPIS NA STUDIA - DOKUMENTY

Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami:

  1. Kandydaci zakwalifikowani do przyjęcia na wybrany kierunek ZOBOWIĄZANI są do dokonania wpisu na rok w terminie wskazanym przez Uczelnianą  Komisję Rekrutacyjną (dokładne terminy wpisu będą publikowane w nagłówkach list rankingowych).
  2. Kandydat dokonuje wpisu OSOBIŚCIE lub przez ustanowionego pełnomocnika (pełnomocnictwo powinno być ustanowione do podejmowania czynności prawnych w imieniu kandydata.) Wzór pełnomocnictwa.
  3. Konsekwencją nie dokonania wpisu w wymaganym terminie będzie skreślenie Kandydata z listy osób zakwalifikowanych do przyjęcia.

Dokumenty Kandydat dostarcza w białej wiązanej opisanej teczce.

Opis teczki generowany jest z systemu rejestracji elektronicznej SUM jako czwarta strona podania, należy ją wydrukować i trwale zamocować do teczki lub opisać ją ręcznie zgodnie z opisem na stronie (kierunek studiów, nazwisko i imię, adres do korespondencji , nr telefonu  i adres e-mail)

Wykaz dokumentów, które należy złożyć dokonując tzw. wpisu na I rok studiów drugiego stopnia:

  • Podanie o przyjęcie na pierwszy rok studiów – wydrukowane i własnoręcznie podpisane,
  • świadectwo maturalne  kserokopia świadectwa maturalnego i oryginał dla potwierdzenia do wglądu przez UKR,
  • zaświadczenie o ukończeniu studiów I stopnia lub dyplom ukończenia studiów I stopnia wraz z kserokopią,
  • zaświadczenie z dziekanatu o uzyskanej średniej arytmetycznej  z toku studiów I stopnia - ksero zaświadczenia i oryginał dla potwierdzenia do wglądu przez UKR,
  • dodatkowe osiągnięcia – potwierdzenie publikacji/uczestnictwa w kole,
  • zaświadczenie lekarskie - zaświadczenie lekarskie – wraz z listą rankingową termin i sposób dostarczenia zaświadczenia lekarskiego zostanie podany przez UKR na internetowej stronie Uczelni,
  • informacja o wpisie na studia – 2 wydruki,
  • oświadczenie o zapoznaniu się i akceptacji warunków odpłatności za studia w Śląskim Uniwersytecie Medycznym w Katowicach- 2 wydruki,
  • zdjęcia – dwa kolorowe zdjęcia, spełniające wymagania dla zdjęć do dowodu osobistego, podpisane na odwrocie imieniem i nazwiskiem oraz nr pesel.

 

Dodatkowe wymagane dokumenty, które muszą zostać dostarczone przez cudzoziemców:

  • Urzędowe tłumaczenie świadectwa dojrzałości lub dyplomu na język polski wraz z kserokopią,
  • poświadczenie w formie "apostille" lub zaświadczenie o uznaniu świadectwa lub dyplomu, wraz z urzędowym tłumaczeniem na język polski wraz z kserokopią,
  • dokument uprawniający do pobytu na terytorium Polski wraz z kserokopią ( karta Polaka lub wiza),
  • polisa ubezpieczeniowa wraz z kserokopią lub oświadczenie, że od 01.10.2023 r. student samodzielnie się ubezpieczy,
  • dokument potwierdzający znajomość języka polskiego wraz z kserokopią.

 

Informacje dodatkowe:

  1. Studenci SUM, składający dokumenty na drugi kierunek do dokumentów dołączają tylko 1 podpisane zdjęcie i nie dokonują opłaty za legitymację. (ważność legitymacji i książeczki zdrowia będzie przedłużona).
  2. Kandydaci niezakwalifikowani do przyjęcia (niemieszczący się w limicie przyjęć na wybrany kierunek) w danej liście rankingowej, cały czas biorą udział w rekrutacji, aż do oficjalnego jej zakończenia.
  3. Kandydaci ZOBOWIĄZANI są do śledzenia list rankingowych i komunikatów Uczelnianej Komisji Rekrutacyjnej.
  4. Zaświadczenie lekarskie stwierdzające brak przeciwwskazań do studiowania na wybranym kierunku należy dostarczyć do Uczelnianej Komisji Rekrutacyjnej w terminie i miejscu podanym wraz listą rankingową (zaświadczenie w oryginale można dostarczyć osobiście lub drogą pocztową).
  5. Jeżeli kandydat  rezygnuje ze studiów po dokonaniu wpisu, zobowiązany jest do zalogowania się w elektronicznym systemie rekrutacji na utworzone w procesie rekrutacji konto kandydata , gdzie aktywny będzie przycisk REZYGNACJA - przycisk ten w prosty i szybki sposób umożliwia zgłoszenie rezygnacji z kandydowania na studia prowadzone w Śląskim Uniwersytecie Medycznym w Katowicach.

 

BADANIA LEKARSKIE

Kandydat na studia SUM, po uzyskaniu lokaty na liście rankingowej (zakwalifikowaniu się na studia) pobiera z Elektronicznego Systemu Rekrutacji (ESR) skierowanie na badania lekarskie.

Kandydat, na podstawie pobranego skierowania z ESR może bezpłatnie wykonać badania lekarskie w jednej w placówce:

  • Przychodnia AGMED Sp. z o. o. – ul. Dunikowskiego 12,14,16, 40-127 Katowice, tel. 32 2582402;

Istnieje również możliwość wykonania badań lekarskich na własny koszt, u dowolnego lekarza medycyny pracy.


Zaświadczenie lekarskie należy dostarczyć do Uczelnianej Komisji Rekrutacyjnej Śląskiego Uniwersytetu Medycznego w Katowicach

ul. Warszawska 14, Katowice.

Termin i sposób dostarczenia zaświadczenia lekarskiego zostanie podany przez Uczelnianą Komisję Rekrutacyjną wraz z zamieszczeniem na stronie internetowej Uczelni listy rankingowej.

 

Zaświadczenie lekarskie zawierające orzeczenie o braku przeciwwskazań do podjęcia studiów na wybranym kierunku, wydaje lekarz medycyny pracy (lekarz spełniający wymagania kwalifikacyjne, określone w trybie art. 229 § 8 pkt. 5 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (t.j. Dz. U. z 2019 r., poz. 1040, z późn. zm.).

Inne prawidłowe zaświadczenie lekarskie zawierające orzeczenie o braku przeciwwskazań do podjęcia studiów na wybranym kierunku, wydane przez lekarza medycyny pracy (lekarz uprawniony do wykonywania badań profilaktycznych) będzie honorowane, lecz badania zrealizowane w innej jednostce niż wskazane powyżej nie będą refundowane przez Śląski Uniwersytet Medyczny w Katowicach.

W trakcie studiów na kierunku ratownictwo medyczne mogą pojawić się narażenia na działanie następujących czynników szkodliwych, uciążliwych lub niebezpiecznych dla zdrowia, występujących w miejscu odbywania praktycznej nauki zawodu, studiów:

  • odczynniki chemiczne (głównie formaldehyd, rozpuszczalniki organiczne),
  • czynniki alergizujące (głównie chrom, lateks),
  • choroby wirusowe (głównie wirusowe zapalenie wątroby typu A),
  • zakażenia przenoszone drogą krwi (WZW typu B i C, HIV),
  • choroby zakaźne i pasożytnicze,
  • promieniowanie jonizujące (głównie X),
  • promieniowanie elektromagnetyczne i zagrożenia związane z obsługą komputera,
  • zagrożenia wynikające ze stałego dużego dopływu informacji i gotowości na odpowiedź,
  • czynniki psychospołeczne.

Lista narażeń przedstawiona powyżej jest wymagana przez lekarza medycyny pracy, przed podjęciem decyzji o wydaniu orzeczenia stwierdzającego brak przeciwwskazań do studiów na kierunku ratownictwo medyczne.

Zaświadczenie lekarskie powinno być wystawione na formularzu, który zawiera odwołanie do przepisów rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 26 sierpnia 2019 r. w sprawie badań lekarskich kandydatów do szkół ponadpodstawowych lub wyższych i na kwalifikacyjne kursy zawodowe, uczniów i słuchaczy tych szkół, studentów, słuchaczy kwalifikacyjnych kursów zawodowych oraz doktorantów (Dz.U.2019, poz.1651), i powinno zawierać ocenę zdolności do studiowania na określonym kierunku oraz datę następnego badania lekarskiego.

Zgodnie z § 5 ust. 1 Rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 26 sierpnia 2019 r. w sprawie badań lekarskich kandydatów do szkół ponadpodstawowych lub wyższych i na kwalifikacyjne kursy zawodowe, uczniów i słuchaczy tych szkół, studentów, słuchaczy kwalifikacyjnych kursów zawodowych oraz doktorantów (DZ. U.2019, poz. 1651) osobie badanej lub placówce dydaktycznej przysługuje odwołanie wnoszone na piśmie. Odwołanie wraz z uzasadnieniem wnosi się w terminie 14 dni od dnia otrzymania zaświadczenia lekarskiego za pośrednictwem lekarza, który wydał zaświadczenie lekarskie, do wojewódzkiego ośrodka medycyny pracy, właściwego ze względu na siedzibę placówki dydaktycznej, a w przypadku gdy odwołanie dotyczy zaświadczenia lekarskiego wydanego w wojewódzkim ośrodku medycyny pracy – do instytutu badawczego w dziedzinie medycyny pracy. W przypadku gdy zaświadczenie lekarskie wydał lekarz kolejowego ośrodka medycyny pracy, odwołanie od zaświadczenia lekarskiego składa się, za jego pośrednictwem, do Centrum Naukowego Medycyny Kolejowej.

LIMITY PRZYJĘĆ I PROGI PUNKTOWE

PROGI PUNKTOWE ZAPEWNIAJĄCE PRZYJĘCIE NA STUDIA

W ROKU AKADEMICKIM 2022/2023

ZDROWIE PUBLICZNE- I STOPNIA- niestacjonarne 

          3,87*

W ROKU AKADEMICKIM 2021/2022

ZDROWIE PUBLICZNE- I STOPNIA- niestacjonarne

kierunek nie został uruchomiony

W ROKU AKADEMICKIM 2020/2021

ZDROWIE PUBLICZNE- I STOPNIA- niestacjonarne 

          3,14*

W ROKU AKADEMICKIM 2019/2020

ZDROWIE PUBLICZNE- I STOPNIA-niestacjonarne

          3,58*

 

LIMITY PRZYJĘĆ NA STUDIA

W ROKU AKADEMICKIM 2022/2023

24 miejsca na studia prowadzone w języku polskim

W ROKU AKADEMICKIM 2021/2022

24 miejsca na studia prowadzone w języku polskim

W ROKU AKADEMICKIM 2020/2021

40 miejsc na studia prowadzone w języku polskim

ROKU AKADEMICKIM 2019/2020

40 miejsc na studia prowadzone w języku polskim

* minimalna liczba punktów uzyskanych w postępowaniu kwalifikacyjnym obliczana na postawie średniej ocen wynikających z przebiegu studiów pierwszego stopnia oraz ewentualnie innych wytycznych, zgodnie z warunkami 

https://kandydat.sum.edu.pl/index.php?r=site/limity

ZDROWIE PUBLICZNE / WZPB STUDIA II STOPNIA, NIESTACJONARNE

KOMUNIKATY KOMISJI REKRUTACYJNEJ

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Komunikat nr 5
26-09-2023


Komunikat z dnia 26.09.2023

 

Zgodnie z § 14, ust. 2 załącznika nr 1 do Uchwały nr 45/2022 Senatu Śląskiego Uniwersytetu Medycznego w Katowicach z dnia 29.06.2022 r. z późn. zm. w sprawie warunków, trybu oraz terminów rozpoczęcia i zakończenia rekrutacji na poszczególne kierunki studiów prowadzonych w języku polskim w Śląskim Uniwersytecie Medycznym w Katowicach na rok akademicki 2023/2024, który stanowi, iż Uczelnia zastrzega sobie prawo do nieuruchomienia kierunku studiów w przypadku, gdy liczba osób przyjętych na dany kierunek będzie mniejsza niż 20 osób, Uczelniana Komisja Rekrutacyjna uprzejmie informuje, że:

 

studia niestacjonarne drugiego stopnia na kierunku Zdrowie publiczne

 nie zostaną uruchomione w roku akademickim 2023/2024.

 

Komunikat nr 4
20-09-2023


I Lista rankingowa NABÓR II

zamieszczona dnia 20.09.2023

Limit punktów warunkujący przyjęcie na I rok studiów niestacjonarnych II stopnia na kierunku Zdrowie publiczne w roku akademickim 2023/2024 ustalony w dniu 20 września 2023 r. wynosi:

– 3,69 pkt.

zgodnie z Uchwałą Nr 181/2023 z dnia 20 września 2023 r. Uczelnianej Komisji Rekrutacyjnej  Śląskiego Uniwersytetu Medycznego w Katowicach.

 

Kandydat zakwalifikowany do przyjęcia dnia 20.09.2023 r. zostanie wpisany na I rok studiów po złożeniu pisemnej deklaracji podjęcia studiów (tzw. wpisu na I rok)  wraz z wymaganymi dokumentami (patrz zakładka „wpis na studia”).

 

DOKUMENTY NALEŻY ZŁOŻYĆ W BIAŁEJ WIĄZANEJ TECZCE.

 

Terminy i miejsce  składania dokumentów:

  • od  dnia 21.09.2023 r. do dnia 22.09.2023 r. w godzinach 9.00-14.00
  • Biblioteka Główna SUM ul. Warszawska 14, 40-006 Katowice
  • Termin złożenia zaświadczenia lekarskiego zawierającego orzeczenie o braku przeciwwskazań do podjęcia studiów na wybranym kierunku, wydanego przez lekarza medycyny pracy:


28.09.2023 r.

 

Ze względu na charakter czynności związanych z wpisem na I rok studiów
i składanymi dokumentami kandydat zobowiązany jest do złożenia deklaracji
i dokumentów osobiście. Dopuszcza się dokonanie tych czynności przez osobę posiadającą pełnomocnictwo do podejmowania czynności prawnych w imieniu  kandydata.

Niezłożenie deklaracji wpisu wraz z wymaganymi dokumentami lub dokonanie wpisu
i złożenie dokumentów wymaganych przy wpisie lecz niedostarczenie zaświadczenia lekarskiego w wyznaczonym terminie jest równoznaczne z rezygnacją z podjęcia studiów
i powoduje skreślenie z listy rankingowej.

 

Komunikat nr 3
01-09-2023


Śląski Uniwersytet Medyczny w Katowicach ogłasza II nabór na studia

Ogłaszamy nabór rekrutacyjny na:

Studia niestacjonarne II stopnia, na kierunek:

  • ZDROWIE PUBLICZNE

- rejestracja elektroniczna kandydatów w dniach: 01.09 - 15.09.2023 r.

- ogłoszenie listy rankingowej w dniu: 20.09.2023 r.

- przyjmowanie dokumentów w dniach: 21.09 - 22.09.2023 r. w godzinach od 9:00 do 14:00

 

Zapraszamy wszystkich chętnych do rejestracji

 

Komunikat nr 2
09-08-2023


I Lista rankingowa zamieszczona dnia 09.08.2023

Limit punktów warunkujący przyjęcie na I rok niestacjonarnych studiów drugiego stopnia na kierunku Zdrowie Publiczne w roku akademickim 2023/2024 ustalony w dniu
09 sierpnia 2023 r. wynosi:

 - 3,34  pkt.

zgodnie z Uchwałą Nr 94/2023 z dnia 09 sierpnia 2023 r. Uczelnianej Komisji Rekrutacyjnej  Śląskiego Uniwersytetu Medycznego w Katowicach.

 

Kandydat zakwalifikowany do przyjęcia dnia 09.08.2023 r. zostanie wpisany na I rok studiów po złożeniu pisemnej deklaracji podjęcia studiów (tzw. wpisu na I rok)  wraz z wymaganymi dokumentami (patrz zakładka „wpis na studia”).

 

DOKUMENTY NALEŻY ZŁOŻYĆ W BIAŁEJ WIĄZANEJ TECZCE.

 

Terminy i miejsce  składania dokumentów:

  • od  dnia 16.08.2023 r. do dnia 18.08.2023 r. w godzinach 9.00-14.00
  • Biblioteka Główna SUM ul. Warszawska 14, 40-006 Katowice
  • Termin złożenia zaświadczenia lekarskiegozawierającego orzeczenie o braku przeciwwskazań do podjęcia studiów na wybranym kierunku, wydanego przez lekarza medycyny pracy:

 

06.09.2023 r.

 

Ze względu na charakter czynności związanych z wpisem na I rok studiów
i składanymi dokumentami kandydat zobowiązany jest do złożenia deklaracji
i dokumentów osobiście. Dopuszcza się dokonanie tych czynności przez osobę posiadającą pełnomocnictwo do podejmowania czynności prawnych w imieniu  kandydata.

Niezłożenie deklaracji wpisu wraz z wymaganymi dokumentami lub dokonanie wpisu
i złożenie dokumentów wymaganych przy wpisie lecz niedostarczenie zaświadczenia lekarskiego w wyznaczonym terminie jest równoznaczne z rezygnacją z podjęcia studiów
i powoduje skreślenie z listy rankingowej.

 

Komunikat nr 1
24-04-2023


Termin rejestracji elektronicznej dokonania opłaty rekrutacyjnej oraz uzupełnienia wyników 

28.04.2023 - 04.08.2023 godz 12.00

 

Termin dokonania opłaty rekrutacyjnej uważa się za dotrzymany w przypadku wpływu środków na konto uczelni. 

 

DANE KONTAKTOWE

Uczelniana Komisja Rekrutacyjna
Śląskiego Uniwersytetu Medycznego w Katowicach
ul. Warszawska 14, 40-006 Katowice

Dział Rekrutacji i Świadczeń
ul. Warszawska 14, 40-006 Katowice

sekcjarekrutacji@sum.edu.pl
32 208-35-92, 507 548 853

 

Adres do korespondencji:

Dział Rekrutacji i Świadczeń

ul. Poniatowskiego 15

40-055 Katowice

 

Sekcja Rekrutacji i Świadczeń

ul. Poniatowskiego 15, 40-055 Katowice
Telefon: (+48 32) 208-35-98, 208-35-92

Kierunek realizowany jest przez:

Wydział Zdrowia Publicznego w Bytomiu

ul. Piekarska 18, 41-902 Bytom

Adres poczty elektronicznej: dziekanatwzpb@sum.edu.pl

Telefon:  (+48 32) 39 76 530

(+48 32) 39 76 526

(+48 32) 39 76 536

 

FAQ

Skróty:

  • Śląski Uniwersytet Medyczny w Katowicach – SUM
  • Uczelniana Komisja Rekrutacyjna – UKR
  • Elektroniczny System Rekrutacji –ESR

 

Q: Czy na etapie rejestracji wypełnione podanie o przyjęcie na studia należy dostarczyć do Uczelni?
A: Nie. Rejestracja na studia przebiega on-line. Kandydat, który znalazł się na liście rankingowej i został zakwalifikowany na studia zobligowany jest do osobistego/przez pełnomocnika dostarczenia dokumentów aplikacyjnych na studia, w miejscu i terminie podanym przez UKR.

Q: Jakiego formatu oraz rodzaju zdjęcie jest wymagane?
A: Wymagane jest zdjęcie kolorowe w formacie jak do dowodu osobistego: 35mm/45mm.
    Maksymalny rozmiar zdjęcia 200000 KB / 236px x 295px.

Q: Kiedy wydawane są skierowania na badania lekarskie i w jaki sposób je odebrać?
A: Kandydat na studia SUM, dopiero po uzyskaniu lokaty na liście rankingowej i zakwalifikowaniu się na studia ma możliwość pobrania z ESR skierowania na badania lekarskie.

Q: Gdzie można wykonać badania lekarskie?
A: Kandydat, na podstawie pobranego skierowania z ESR może bezpłatnie wykonać badania lekarskie w placówce:

  • Przychodnia AGMED Sp. z o. o. – ul. Dunikowskiego 12,14,16, 40-127 Katowice, tel. 32 2582402;

Istnieje również możliwość wykonania badań lekarskich na własny koszt, u dowolnego lekarza medycyny pracy.

Q: W jaki sposób należy dostarczyć zaświadczenie lekarskie i do kiedy?
A: Zaświadczenie lekarskie kandydat musi dostarczyć w terminie i miejscu podanym przez UKR.

Q: Czy po utworzeniu podania o przyjęcie na studia w elektronicznym systemie rejestracji i dokonaniu opłaty rekrutacyjnej można zmienić wybrany przedmiot i wpisać oceny z tego przedmiotu, z którego uzyskało się korzystniejszy wynik?
A: Tak, po utworzeniu podania na wybrany kierunek i dokonaniu opłaty rekrutacyjnej, do momentu wyznaczonego przez Uczelnianą Komisję Rekrutacyjną - do daty zakończenia wprowadzania wyników maturalnych - można zmieniać wybrany wcześniej przedmiot na inny, z którego uzyskało się lepszy wynik.

Q: Jeżeli poprawiałem maturę, do systemu mam wpisać nr świadectwa czy nr aneksu?
A: Do ESR wpisujemy wyłącznie nr świadectwa maturalnego. Ewentualne aneksy, z których uzyskane wyniki zostały wprowadzone w podaniu w ESR, należy dostarczyć wraz z pozostałymi dokumentami aplikacyjnymi podczas dokonania wpisu na rok.

Q: Pisałem maturę IB/EB. Jaki rodzaj matury powinienem wybrać podczas rejestracji?
A: Jeśli kandydat z maturą IB/EB lub maturą zagraniczną posiada wszystkie oceny, z wymaganych na wybranym kierunku przedmiotów, wybiera opcję: matura zagraniczna.

Q: Jakie będą progi punktowe gwarantujące przyjęcie na studia w tym roku?
A: Progi punktowe ustalane są na bieżąco, na podstawie liczby przyjętych kandydatów oraz liczby uzyskanych przez nich punktów.

Q: Kiedy będzie kolejna lista rankingowa?
A: O wszystkich terminach list rankingowych Uczelniana Komisja Rekrutacyjna informuje w stosownych ogłoszeniach na stronie internetowej – zakładka Lista Rankingowa

Q: Jeżeli wysłałam pieniądze przelewem za pomocą konta internetowego i nie napisałam pełnej nazwy odbiorcy, to czy moja wpłata opłaty rekrutacyjnej będzie brana pod uwagę? Tytuł przelewu oraz numer konta odbiorcy jest poprawny.
A: Do każdego podania przypisany jest osobny numer konta, więc ewentualne pomyłki w opisie adresu odbiorcy, czy danych kandydata ma niewielkie znaczenie.

Q: Czy opłata rekrutacyjna podlega zwrotowi jeśli nie zostałem/am przyjęty/a?
A: Opłata rekrutacyjna w takich sytuacjach nie podlega zwrotowi.

Q: Kiedy mogę ubiegać się o zwrot opłaty rekrutacyjnej?
A: Wyłącznie w przypadku, gdy:
- kierunek studiów nie został uruchomiony,
- została wniesiona podwójna opłata za ten sam kierunek studiów,
- kandydat zrezygnował z uczestnictwa w procesie rekrutacyjnym przed zakończeniem procesu rejestracji elektronicznej,
- kandydat podczas procesu rejestracji nie dokonał wyboru kierunku studiów, bądź nie uzupełnił punktów stanowiących podstawę przyjęcia na dany kierunek.

Q: W jaki sposób mogę ubiegać się o zwrot kwoty opłaty rekrutacyjnej?
A: Zwrot nadpłaconej opłaty rekrutacyjnej następuje wyłącznie na pisemny wniosek kandydata. Po zakończonej rekrutacji, ww. wniosek należy kierować do Uczelnianej Komisji Rekrutacyjnej, na adres e-mail sekcjarekrutacji@sum.edu.pl. Wzór wniosku o zwrot opłaty rekrutacyjnej

Q: W jaki sposób mogę zrezygnować ze studiów na SUM?           
A: po pozytywnej weryfikacji dokumentów aplikacyjnych kandydata przez UKR, na koncie kandydata na studia aktywny będzie przycisk REZYGNACJA - przycisk ten w prosty i szybki sposób umożliwia zgłoszenie rezygnacji z kandydowania na studia prowadzone w Śląskim Uniwersytrecie Medycznym w Katowicach.

Q: Jaką średnią należy podać na kieunk II stopnia?
A: Nalezy podać średnią arytmetyczną z toku studiów.